Værdigrundlag

Her kan du læse Ullits Friskoles værdigrundlag
"Sammen kan vi mest"

Ullits Friskole er en friskole, der bygger på Grundtvig og Kolds skoletanker, hvor trivsel, dialog og livsoplysning er i centrum. Gennem kreativ tankegang og projektbaseret undervisning er vores formål at drive en friskole efter de til enhver tid gældende love og andre retsregler for friskoler og private grundskoler.

Ullits Friskoles mål er at skabe en skole, hvor læring sker i trygge omgivelser gennem et nært samarbejde mellem skole og hjem. Vi går efter at gøre små mennesker klar til livet som store mennesker, og at vise dem sammenhængen mellem skolen og verden omkring dem.

Vores værdier

Dannelse

På Ullits Friskole er der plads til og accept af stor forskellighed.

Vi tror på, at forskellighed er en ressource og en styrke for den enkelte og for fællesskabet. Man kan sige, at her er alle lige forskellige og derfor skal alle behandles forskelligt for at få lige muligheder.

Dannelsesideal

- At gøre små mennesker klar til livet som store mennesker.

Vores dannelsesideal dækker over, at vi tror på, at skolens opgave er mangfoldig og rummer mange flere aspekter end det rent faglige.

For at være livsduelig kræves, at man er i stand til at placere centrum for sit liv udenfor sig selv, at man er i stand til at samarbejde med mange forskellige mennesker, og at man har en god sammenhængsforståelse.

Derfor tror vi på, at vores skole:

• er for livet

• oplyser om livet

• forbereder til livet

• gør livsduelig

Faglighed og læring

Kold sagde: ”Først oplive - så oplyse”. Men hvad betyder det egentlig?

Inspireret af Grundtvig og Kolds skoletanker er det væsentligt på Ullits Friskole, at eleverne oplever og mærker skolen som et vedkommende sted.

Et sted, hvor de kan udfolde deres evner, og hvor de bliver støttet i deres drømme og fantasier. Først når dette grundlag er skabt, er det muligt at lære.

Vi mennesker lærer bedst, når vi kan se en mening med det, vi skal lære. ”At oplive” er altså at give børnene lyst til at udforske livet og mærke verden som noget, der kommer dem ved. Det er at gøre dem nysgerrige og styrke dem i at undres og lade sig forundre.

En stor del af skolens fundament er projektbaseret læring, hvor børnene:

• mødes af nærværende og anerkendende voksne, der skaber trygge rammer for dem og som kan udvikle deres faglighed i trygge omgivelser.

• lærer gennem et fællesskab, der fremmer den enkeltes frihed og ansvarlighed.

• mødes af voksne, der respekterer børnenes forskelligheder.

• lærer gennem leg og naturen omkring dem.

• mødes af voksne der brænder for at bevare elevernes nysgerrighed for verden omkring dem, og lyst til læring gennem hele skoleforløbet.

• kan udfolde deres evner og blive støttet i deres drømme og fantasier.

• udvikler deres faglighed gennem praksis læring og projektbaseret undervisning.

• mødes af voksne der ser muligheder i stedet for forhindringer.

Vi er optaget af at skabe en skole hvor børnene:

• er glade og trygge ved hinanden.

• respekterer hinanden og lærer værdien af samspil.

• værdsætter hinandens forskelligheder.

• lærer ikke at give op, men blive ved og tør udfordre sig selv.

• lærer at det er ok at lave fejl, og at dette også er en læringsproces i sig selv.

• har mulighed for at tænke kreativt og tænke ud af boksen.

• oplever sammenhængen mellem det de lærer og verden omkring dem.

• tør stille spørgsmål, udforske og fordybe sig.

Uddannelse

Vi tror på, at børn lærer bedst i trygge omgivelser. Vi skaber trygge rammer ved at være nærværende og anerkendende voksne, som dyrker de forpligtende fællesskaber.

Vi er til stadighed optaget af, hvordan børn lærer bedst. Vigtigst af alt er det at bevare elevernes nysgerrighed og lyst til læring gennem hele skoleforløbet. Og dermed også at give eleverne en solid skolefaglig ballast.

Fællesskab

Vi prioriterer et fællesskab, der fremmer den enkeltes frihed og ansvarlighed. Initiativ, glæde og faglighed er for os vigtige faktorer til personlig udvikling af elever og medarbejdere.

Bæredygtighed

Vi er opmærksomme på at udnytte vores ressourcer bedst muligt, og derfor arbejder vi målrettet på, at vi kan lykkes med dette.

Vi har fokus på at:

• nedbringe driftsomkostninger samt spare på forbruget.

• tage et ansvar ved renovering og vedligehold af Ullits Friskole.

• der altid tages stilling til bæredygtigheden i driften og hverdagen på Friskolen.

• vi har en målsætning om at genanvende det, som genanvendes kan ved at sortere affald samt reducere brugen af engangsprodukter.

Børnene i centrum

Ullits Friskole er et fælles projekt, hvor børnene er i centrum og hvor de voksne er forbilleder, som børnene kan spejle sig i. Et godt sammenhold kan skabe så uendeligt meget, og vi har et ansvar for at guide børnene og ruste dem til denne verden. Ved at lære børnene at have et ansvar og få ejerskab over egne muligheder, kan de med stolthed fortsætte deres skolegang og videre liv, vel vidende at de er en del af noget større - for sammen kan vi mest.